Send by email

Op een dag vinden we het allemaal misschien de normaalste zaak van de wereld: autodakramen samengesteld uit ‘vaste transparante lichtgewicht modules’. Exypnos heeft de technologie uitgevonden en geoctrooieerd om deze modules efficiënt te produceren, en realiseert tegenwoordig 80% van zijn activiteiten in Azië door strategische partnerschappen af te sluiten met ’s werelds grootste producent van autodaksystemen. Geheimen achter succes onthuld door de CEO.

Exypnos levert op maat gemaakte siliconen soft-tools die worden gebruikt in het geoctrooieerde WSTplus PU-frame en -plakproces. De op maat gemaakte siliconen profielen zijn essentiële onderdelen van dit proces; het PU-proces zou zonder deze onmogelijk zijn. Dankzij subsidies van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) kon Exypnos deze siliconen profielen ontwikkelen en het siliconenmateriaal op maat maken als speciaal mengsel, waarmee de levensduur ervan bij WSTplus-massaproductie verdubbelde vergeleken met het standaardsysteem. De kracht zit hem in het functioneel ontwerp en het materiaal, en Exypnos heeft beide stevig in handen!

De belangrijkste klanten van Exypnos zijn vooraanstaande leveranciers aan de auto-industrie in China en Europa die daksystemen produceren voor uiteenlopende fabrikanten. Exypnos heeft ook oog voor de eindfase van de levensduur van zijn producten: het bedrijf biedt zijn klanten aan deze producten gratis op te halen en naar de VS te verschepen voor de volgende levenscyclus.

Dankzij een wereldwijd strategisch partnerschap met Webasto en het opstarten in China lukte het Exypnos om de technologie op industriële schaal te krijgen en massaproductie te starten. Hoe essentieel is uw partnerschap met deze toonaangevende fabrikant van autodaksystemen?

Johan Van Dyck, CEO Exypnos: In januari 2014 lukte het Exypnos om een wereldwijde serviceovereenkomst voor 5 jaar af te sluiten met Webasto om het WST+ fabricageproces te industrialiseren. Als kleine kmo moet je hier natuurlijk wel iets voor doen. Eerst moesten we een proefproject in Shanghai voor het transparante dak van de Range Rover Evoque met succes afronden. Toen pas konden we samen een vooraanstaande Chinese fabrikant van terreinwagens ervan overtuigen de WSTplus-technologie voor hun producten voor te stellen. De productie van panoramadaksystemen wordt de volgende productlijn die van WSTplus-technologie gebruik maakt als enkelvoudig frame- en plakproces.

Maar het is niet genoeg om een proefproject succesvol af te ronden. Dankzij onze technologie kan onze productie-contractpartner zijn vaste transparante modules voor transparante daken goedkoper aanbieden en met een grotere marge vergeleken met alternatieve bestaande technologieën. Gezien het grote potentieel van deze kostenefficiënte WSTplus-technologie zijn we al bezig met diversificatie; zonnepanelen, consumentengoederen, houdersystemen voor batterijcellen en slimme deuren zijn de volgende doelmarkten. Onze klanten richten zich op toegevoegde waarde op het niveau van productontwerp door kosten en gewicht te besparen, en wij ondersteunen hun gedurende het gehele proces.

    

Exypnos stelt zijn partner in staat om originele autofabrikanten tegen een lagere prijs en grotere marge een “volledig daksysteem” aan te bieden, inclusief vaste transparante modules of panoramadaksystemen.



Exypnos helpt de CAPEX van een klant te verlagen door hun materiaalkosten met 15% te verlagen, waardoor hun vloerruimte kleiner wordt en een productiemethode wordt geïmplementeerd die kostenefficiënt is bij het hanteren van variabele productievolumes en verschillende projecten op één enkele productielijn. Door twee verschillende processtappen te combineren tot een éénstapscyclus vergroot Exypnos de efficiëntie van het fabricageproces.

 

 

Website: www.exypnos.be     

CONTACT


Johan Van Dyck

CEO
Exypnos
Kasteleinstraat 13, 9150 Kruibeke, België
T : +32 3 647 08 64
E: johan@exypnos.be