Send by email

Wat vindt u hiervan: koop gewoon de ingrediënten en de hoeveelheid die u nodig hebt voor een bepaalde maaltijd die u hier en nu wilt eten, reeds bereid of in pakjes ingrediënten die nog bereid moeten worden. Beleggers wereldwijd hebben althans hun weg gevonden naar deze slimme en behendige foodtech appie-achtige start-ups! Voel de kracht van kapitaallichte - bijna geen infrastructuur! – bedrijfsmodellen. Hoe kan deze trend leiden tot nieuwe kansen voor uw cleantech-kmo?

In het afgelopen jaar hebben de applicaties voor de aankoop van voeding een explosie aan investeringen gekend omdat de consumenten steeds meer het gedoe van echt winkelen willen vermijden. In het afgelopen jaar werden miljarden dollars aan durfkapitaal belegd in een handvol bedrijven die eraan werken om van het winkelen in de supermarkt een taak van minuten per maand in plaats van een karwei van uren per maand te maken.

Bijna bij al deze start-ups is bezorging een kerntaak van hun diensten. Hierdoor hebben consumenten zonder een voertuig of zonder de nabijheid van een supermarkt dezelfde keuze en mogelijkheid om voedsel te kopen als ieder ander. Deze specifieke applicaties voor supermarkten, zoals Instacart, Supermercato24, PepperTap en ZopNow zijn enkele van de meest populaire start-ups voor de aankoop van voeding en zijn ontwikkeld ter vervanging en om dezelfde functionaliteit te bieden als het fysiek rijden naar, rondsnuffelen en aankopen doen in een supermarkt.

Start-ups die voorverpakte maar rauwe en niet-samengestelde maaltijden leveren, zoals Blue Apron, HelloFresh en Plated, zijn een ander ontluikend gebied van het ecosysteem voor de aankoop van voeding. Vaak worden ingrediënten verkocht in hoeveelheden die onpraktisch groot zijn wanneer de consument een bepaald soort gerecht slechts af en toe maakt. Deze vooraf samengestelde maaltijden verschaffen alle kruiden en bijkomende ingrediënten die een consument niet wenst te kopen in een winkel vanwege de kosten of plaatsgebrek. Dit verhoogt de eetopties voor de consument aanzienlijk omdat hij, bijvoorbeeld, een Indiase maaltijd op maat kan bestellen, terwijl hij normaal gezien al deze ingrediënten niet afzonderlijk had willen kopen. Meer keuze en gemak zijn de twee grootste voordelen die deze applicaties voor de aankoop van voeding te bieden hebben voor de klanten.

Een variant van deze maaltijdgebaseerde aanpak is het leveren van reeds bereide gerechten in plaats van pakjes ingrediënten. Dit verhoogt het gemak voor de klant als hij geen tijd wil besteden aan het zelf bereiden van de maaltijden. Spoonrocket, Munchery en Sprig zijn voorbeelden van dit soort bedrijven. Deze bedrijven bieden een handvol maaltijdopties per dag, vaak bereid door opgeleide en erkende chef-koks, waardoor het mogelijk is een maaltijd van restaurantkwaliteit te krijgen tegen een betaalbare prijs aangezien de ingrediënten in grotere partijen kunnen worden gekocht en deze bedrijven niet de kosten hebben van het uitbaten van een restaurant van baksteen en mortel. Een 'alleen bezorging'-formule verlaagt de noodzakelijke voetafdruk van hun activiteiten, elimineert de behoefte om in een (dure) buurt met veel voetgangersverkeer te zijn en vermindert de personeelskosten omdat er geen dienstpersoneel vereist is.

Bezorgingsstart-ups die werken aan het aanbieden van een ​​uitgebreide selectie van verschillende restaurants vanuit één interface zijn een zeer populaire vorm van applicaties voor de aankoop van voeding. In plaats van met moeite de menu's op de websites van de verschillende restaurants stuk voor stuk te bekijken en ze achtereenvolgens te bellen, bieden apps zoals GrubHub, Eat24 en foodpanda consumenten de mogelijkheid om bij tientallen verschillende restaurants te bestellen vanuit één interface. Delivery Hero, bezorgingsstart-up gesteund door Rocket Internet, haalde $110 miljoen op bij een waardering van $3,1 miljard eerder deze week. Deze geaggregeerde bezorgings- en bestelplatforms zijn ook gunstig voor de ondernemers, omdat ze een groot deel van de last van het beheer van een eigen online besteldienst wegnemen, terwijl ze de blootstelling aan potentiële klanten sterk verhogen.

Vermeldenswaard in deze revolutie omtrent de totstandkoming van een maaltijd, zijn ook de boerenmarkten die aansluiting vinden op dit type online platforms. Farmstr, Fresh Nation en Farmigo zijn start-ups die de traditionele, lokale versmarkt een niveau hoger tillen qua verdienmodel.  Zo’n platform laat de consument toe om bij wijze van spreken te surfen naar lokaal gewonnen verswaren, vlees en zo verder, vanop de sofa zeg maar.  Op deze manier slagen landbouwers erin een veel grotere markt van klanten te bereiken, met amper tijd of investeringen van hun kant. 

Het alomtegenwoordige bezit van met GPS uitgeruste smartphones heeft de manier al veranderd waarop mensen met elkaar communiceren, zich verplaatsen in steden en hun dagelijks leven beheren. Een nieuwe generatie van bedrijven is ontstaan die smartphones benutten om de keuze van de consument, het gemak en de toegang tot verse en gezonde producten, maaltijden en supermarkten verhogen.