Send by email

Toen we onze internationale partner Cleantech Group om een globaal overzicht van de meest opmerkelijke innovaties en investeringen in de sector van de voedingsverpakkingen vroegen, werd het nog maar eens duidelijk: de wereld is klein en vlak. Zowel de onderzoeks- als de privésector richten zich in alle regio’s van de wereld op dezelfde uitdagingen. We kregen van Cleantech Group het volgende overzicht.

De verpakkingsindustrie ondergaat momenteel een grondige, innovatiegestuurde herziening. Het blijkt echter niet haalbaar de verpakkingsloze aanpak over de hele markt in te voeren! Van recycling en upcycling tot beschermende bio-barrières en slimme transportoplossingen: de hele leverketen van de voedingsverpakkingsindustrie is doorspekt met innovatie.

Volgens i3connect.com, het online netwerk van Cleantech, trokken gespecialiseerde, voedingsgeoriënteerde verpakkingsbedrijven in de groeifase alleen al de laatste 2 jaar $75 miljoen aan venture-investeringen en deelnemingen aan. Als daarbij rekening wordt gehouden met de innovaties op het gebied van voedseltransporttechnologieën, die beschouwd kunnen worden als een ‘tweede verzegeling’ terwijl het voedsel onderweg is, moet die som van $75 miljoen minstens worden verdubbeld.

Om de verschillende innovatieve aanpakken in de voedingsverpakkingssector te verduidelijken, is hier een greep uit de bedrijven die momenteel als toonaangevend worden beschouwd.

Gebruik van gerecycleerde materialen voor voedingsverpakkingen

  • Revolution Foods – Revolution foods is een bedrijf uit Emeryville, Californië, dat organische, voorverpakte voeding produceert voor lunchpakketten voor kinderen. Het karton dat voor de verpakkingen wordt gebruikt is 100% gerecycleerd en recycleerbaar, en de BPA-vrije kunststoffen en folies zijn ontworpen met het doel het verbruik van grondstoffen en de uitstoot van broeikasgas te beperken. De belangrijkste bron van inkomsten voor het bedrijf is het federale lunchprogramma dat gratis of tegen een korting in de Verenigde Staten wordt verstrekt. Het erkende bedrijf kan bogen op $70 miljoen geïnvesteerd kapitaal over 7 investeringsrondes.

Voedseltransport

  • Bluwrap – Het in het Californische San Francisco gevestigde Bluwrap maakt gebruik van een innovatieve technologie voor zuurstofbeheer, die het leveranciers van verse producten mogelijk maakt deze per oceaan te kunnen verschepen en toch verse producten van hoge kwaliteit tot bij de klant te kunnen brengen. Bluwrap heeft over 5 rondes $18,6 miljoen van 7 afzonderlijke investeerders vergaard.

Houdbaarheid verbeteren

  • Keep-It Technologies – Keep-It uit Oslo in Noorwegen is bezig met het ontwikkelen van een indicator die de houdbaarheid van voedingsproducten aangeeft. Het product weet op eender welk moment wat de eigenlijke houdbaarheid van een product is, omdat het reageert op de temperatuurvariaties waaraan het product werd blootgesteld. Het bedrijf kreeg tot dusver $2,4 miljoen in 2 investeringsrondes.
  • Food Freshness Technology  - FFT heeft meer dan $15 miljoen geïnvesteerd met als doel een gamma producten op de markt te brengen om afval te reduceren en de voedselkwaliteit te beschermen en te verbeteren in het algemeen belang. Bij het uitbreiden en beschermen van de voedselkwaliteit worden een aantal uitdagingen aangekaart waarmee de voedingsindustrie te kampen heeft. FFT beheert en verdeelt ook producten onder zijn submerk It’sFresh! Tot nu toe heeft het 1 investeerder weten aan te trekken, die een wezenlijke $6,9 miljoen in kapitaal heeft bijgedragen.
  • 915 Labs - 915 Labs is een marktleider op het gebied van natuurlijke voedselverwerking en -verpakking en de exclusieve licentiehouder van de MATS-technologie. Deze technologie maakt het bedrijven uit de sector van de CPG-goederen (Consumer Packaged Goods) mogelijk aan de vraag naar natuurlijke verpakte voeding zonder additieven te voldoen. 915 Labs vergaarde tijdens een eerste seed round in november vorig jaar een totaalbedrag van $3 miljoen.
  • Aseptia – Als partner van N.C. State University heeft Aseptia een nieuwe baanbrekende Amerikaanse technologie ontwikkeld, waarmee voedsel kan worden bewaard zonder gebruik te maken van additieven of koeling, maar waarbij de versheid, smaken, voedingsstoffen en superieure smaak toch behouden blijven. Aseptia en N.C. State ontvingen voor hun AseptiWave™-technologie heel wat verschillende prijzen en onderscheidingen, waaronder een erkenning van de FDA (de Amerikaanse voedselautoriteit). Aseptia heeft in totaal $34 miljoen verzameld, waarvan $6 miljoen in Series A en $28 miljoen in Series B.
  • Xylophane – is een ontwikkelaar van biologisch afbreekbaar barrièremateriaal, dat de houdbaarheid van verschillende voedingsmiddelen kan verlengen. Skalax, want zo heet dit product, biedt barrière-eigenschappen tegen zowel zuurstof en vet als tegen migrerende substanties in karton op basis van gerecycleerde vezels. Voorbeelden van geschikte gebruiksdoelen zijn de verpakking van zuurstofgevoelige zuivelproducten, vette snacks of dierenvoeding en aromatische producten zoals kruiden en koffie. Dankzij de specifieke eigenschappen van Skalax is dit een milieubewust en duurzaam product en een verantwoordelijk alternatief voor traditionele oplossingen zoals EVOH, aluminium en gemetalliseerde folies. Xylophane heeft $9,3 miljoen bijeengebracht van 14 investeerders in 5 rondes.

Upcycling

  • WikiCell – WikiCell uit Cambridge, Massachusetts, ontwikkelt eetbare vormen van voedsel- en drankverpakkingen om het gebruik van verpakkingen uit kunststof  en papier te verminderen. Het bedrijf werkt hard aan de ontwikkeling van voedingsproducten zoals ijs, yoghurt, kaas, soep en zelfs dranken met een harde, eetbare verpakking. Tot nu toe heeft het tijdens één Series A-ronde een totaalbedrag van $10 miljoen vergaard.
  • Lifepack - Lifepack produceert platen vervaardigd uit natuurlijke vezels (ananaskroon) en zaden die kunnen ontkiemen en die 100% biologisch afbreekbaar zijn. Ongeveer 70% van de platen ontkiemen na één week en dragen zo bij tot de vermindering van de broeikasgasuitstoot, omdat ze als vervangmiddel kunnen worden gebruikt voor polymeerproducten zoals kunststof en schuim. Lifepack is op zoek naar financiering voor zijn upcyclingproduct.