GROEI dankzij CLEANTECH - INTERNATIONALISATIE - INVESTERINGEN - BUSINESS OPPORTUNITEITEN 

in het industriële ecosysteem Vlaanderen – Noordrijn-Westfalen (NRW) – West-Europa

In samenwerking met:
                      

 

DOWNLOAD HIER HET PROGRAMMA.

Het FCA Groei programma richt zich tot CEO's en eigenaars van Vlaamse KMO's met groeipotentieel. De focus ligt op groei door internationalisatie in samenwerking met strategische business partners en investeerders. Hoe doe je dit slim en efficiënt?
 
Het traject verloopt in 3 fasen. De eerste fase is introspectief, de tweede en de derde fase brengen we je in contact met West-Europese potentiële business partners, investeerders, corporates, technology scouting platforms, enz… Een belangrijke focus ligt hierbij op de regio Noordrijn-Westfalen.  
 

VOOR WIE ?

Het programma richt zich naar CEO's en eigenaars van volgende types van bedrijven:

  • Vlaamse aanbieders van cleantech-oplossingen: resource and energy efficiency, advanced materials, zero discharge solutions, process efficiency and intensification, end-of-pipe solutions, including big data and connectivity, e-mobility and smart cities, …
  • Vlaamse productiebedrijven in de waardeketen van de huidige en toekomstige economie: (nieuwe) materialen, voeding, agro-industrie, chemie, cosmetica, farmacie, fijnchemie, polymeerindustrie, textiel, harsen, coatings, additieven, en
  • hun toeleveranciers: industriële dienstverlening, onderhoud, instrumentatie & automatisatie, technologie aanbieders, logistiek, … die duurzame procesvoering als belangrijke differentiator zien.

(De voertaal van dit traject is het Engels)

Fase I – Hoe aantrekkelijk is jouw bedrijf

WORKSHOP van 1 dag

Hoe aantrekkelijk is jouw bedrijf voor potentiële business partners en investeerders?

Samen met Prof. Dr. Peter Adriaens, ex-UGent, wereldwijd gevraagd op het vlak van onder andere cleantech entrepreneurship en verbonden aan de Universiteit van Michigan (USA), onderwerp je jouw KMO en haar verdienmodel aan de zogenaamde “Keystone Compact Light”. Dit is een on-line self-assessment tool voor ondernemers en hun bedrijf, ondertussen toegepast bij portefeuillebeoordelingen door o.a. Family Wealth Offices en Pensioen Fondsen. Aan de hand van een aantal kernvragen krijg je realtime een raak beeld over de capaciteit van je bedrijf om waarde te genereren, en investeerders en business partners met jou in zee te gaan. Je krijgt een soort nulpunt op vandaag.

Voor wat betreft investeerders kijken we niet alleen naar risicodragend kapitaal, maar ook naar meer ‘geduldige’ vormen van kapitaal. Voorbeelden: leningen, kapitaal ter beschikking gesteld van economische ontwikkeling, family wealth, pension funds, duurzaamheidsfondsen van banken, ...

Voor wat de aantrekkelijkheid van jouw bedrijf ten aanzien van potentiële business partners, bepaalt jouw positie in het ruimere West-Europese ecosysteem hoe je jouw business model nog verder kan versterken. Buurregio Noordrijn-Westfalen (NRW) krijgt in het groeiprogramma speciale aandacht.

De sessie is collectief begeleid, maar jij past individueel toe. Je deelt enkel wat je wilt en bepaalt zelf waarover je feedback wil van de groep. Enkele getuigenissen van deelnemers uit een vorige workshop vind je hieronder.

  • Locatie: Portview, Antwerpen
  • Datum: 21 mei 2015 - van 9u30 tot 17u30
  • Inbegrepen in de kostprijs:
    • gepresenteerde slides worden online ter beschikking gesteld;
    • gebruik van de Keystone Compact software gedurende de sessie;
    • rapportage over jouw KMO;
    • koffie bij ontvangst en pauzes;
    • broodjeslunch;
    • afsluitende netwerkreceptie.

Testimonials over Keystone Compact - Pilot session February 2014

  • Hans Van Bel, medeoprichter Blue Planet Hydrogen: “De Keystone Compact methodologie geeft een ondernemer niet enkel inzicht in hoe een venture capitalist naar zijn bedrijf kijkt, maar laat je ook nadenken over je business model.”
  • Peter De Smet, directeur Clean Energy Invest: “Hoewel de communicatie rond de workshop meer concrete meetresultaten van het online tool deed verwachten, is de bilan voor mij zeker positief: het is een bijkomend instrument in aanvulling van andere waarderings- of due diligence methoden. De kernvragen zijn multi-dimensioneel zodat het potentieel van je bedrijf niet alleen aan markt- en financiële parameters wordt afgewogen, maar ook aan intrinsieke kracht.”
  • Ed de Nijs, CEO Hadda International Group: “Door de nieuwe tools en eyeopeners die werden aangeleverd door Prof. Dr. Peter Adriaens tijdens de door FCA georganiseerde workshop kan ik nu concluderen dat ons CLEANTECH bedrijf zich sterker kan positioneren in de wereld van duurzame bouw en energie. Een meerwaarde voor de herpositionering in relatie tot de SALES PITCH, VALUE CAPTURE & INVESTABILITY.
  • Yves Tielemans, Manager Projects Group Machiels/Remo Milieubeheer: “Keystone Compact biedt een waardevol alternatief om een SWOT analyse van de valorisatiestrategie uit te voeren. De tool is eenvoudig te gebruiken en biedt een bijkomend instrument om een assessment van een business en haar strategie uit te voeren.”
  • Carl De Waele, Business Developer NuReSys: “Peter Adriaens zet ons een bril op waarmee we ons eigen bedrijf kunnen bekijken zoals een investeerder. Ieder van de 72 vragen van Compact Light dwingen je ieder deelelement te analyseren en na te denken over hoe je jouw business kunt/moet (her)oriënteren om sexy te zijn voor een investeerder.
  • Kris Schatteman, zaakvoerder Eco Treasures: “Een Vérrijkende ervaring. Tussen droom een realiteit, je ambities bijstellen om gerichter naar middelen te zoeken.”


Fase II – Nieuwe business partners en investeerders aantrekken

WORKSHOP van 1,5 dag

DEEL 1 – Oefen-panel

We vertrekken vanuit het nulpunt uit Fase I: welke situatie wil je voor jouw KMO bereiken, welke strategie dien je daarvoor te volgen, en welke acties plan je? Hoe kan je je positie in het ecosysteem verbeteren? Slaag je erin mee te surfen op de successen van goed gekozen partners, zonder van elkaar afhankelijk te worden? Kreeg je grip op al wat voor en achter je komt in de waardeketen?

Je beslist zelf of en wat je presenteert aan je mede-deelnemers. Je kan alleszins rekenen op boeiende en verrijkende feedback!

Bovendien stelt FCA je ‘oefen-panel’ ter beschikking met Prof. Dr. Cleantech Entrepreneurship Peter Adriaens, een VC, een bank, een participatiemaatschappij, een corporate venture, enz…  Toets jouw plannen en ideeën af en stel ze bij.

  • Locatie: Paleis der Academiën, Brussel
  • Datum: 19 oktober 2015 – van 14 tot 17u30
  • Inbegrepen in de kostprijs:
    • programmaslot van maximaal 15 minuten voor presentatie over jouw bedrijf en strategiekeuze inclusief Q&A/interactie met de mede-deelnemers en het oefen-panel;
    • deelname in het oefen-panel voor andere deelnemende bedrijven gedurende de hele dag;
    • Koffie bij ontvangst en pauze;

DEEL 2 – BSDS 2015 - platform voor West-Europese business opportuniteiten voor je bedrijf

Na de oefening van de dag ervoor, gaan we nu ‘voor echt’! Binnen het kader van BSDS 2015 organiseert FCA de Track “Cleantech Industry – Investability – Business Opportunities” in samenwerking met FIT en Enterprise Europe Network. Concreet is dit een business opportunities platform: vooraf geef je aan welke business partners, investeerders, corporates, technology scouts, … je wil ontmoeten. We plannen je dag efficiënt uit met B2B-dates en tussendoor neem je deel aan het high level BSDS 2015-event.

  • Locatie: Paleis der Academiën, Brussel
  • Datum: 20 oktober 2015 – van 9u30 tot 17u30
  • Inbegrepen in de kostprijs:
    • koffie bij ontvangst, 2 pauzes en lunch;
    • afsluitende netwerkreceptie;
    • matchmaking van BtoBusiness, BtoInvestor, BtoCorporate, BtoTechnologyPlatforms, …

    

Fase III – Pitchen voor Vlaamse/EU investeerders en potentiële business partners

WORKSHOP van 1 dag

Toegang tot slim geld en strategische business partners

Gedurende anderhalf jaar ben je bezig jouw positie te verbeteren in het ecosysteem richting nieuwe business partners en kapitaalverstrekkers. Grijp de kans om jouw beste verhaal ooit te brengen voor kandidaat business partners en/of investeerders.

Voor wat betreft de investeerders, wordt niet alleen gekeken naar het risicodragend kapitaal (VC of Venture Capital), maar ook naar meer ‘geduldige’ vormen van kapitaal. Voorbeelden: leningen, kapitaal ter beschikking gesteld van economische ontwikkeling, family wealth, pension funds, duurzaamheidsfondsen van banken, ...

Voor wat betreft de contacten met nieuwe business partners, zorgt FCA voor toegang tot Vlaamse, Duitse en andere Europese KMO bedrijfsleiders, corporate beslissingnemers, enz…

Terwijl Fase II individueel gebeurde, ga je nu plenair pitchen. Hopelijk ga je naar huis met een portefeuille aan nieuwe relaties!

  • Locatie: i-SUP2016, Antwerpen  
  • Datum: 18 oktober 2016
  • Opmerking: het exacte programma kan in overleg met de deelnemers nog enigszins aangepast worden

Wat is i-Sup2016 en wat heeft u eraan?

i-SUP is de internationale conferentie georganiseerd door VITO rond “Innovation for Sustainable Production” – verslag editie 2014 zie hier of op www.i-sup2014.org.  De focus ligt op de combinatie van economische groei en de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan: energie, grondstoffen, klimaatverandering, … en hoe de industrie tezamen met onderzoekers en investeerders een rol kan spelen bij het zoeken naar oplossingen. 

Thanks to your participation at the FCA 2015-2016 Growth Program you get free access.

 

Kostprijs en registratie voor de 3 workshops

WORKSHOPS

  • De kostprijs voor de 3 workshops, van telkens 1 dag, bedraagt: 359 euro excl. BTW
  • Het aantal plaatsen voor de workshops van het FCA 2015-2016 Growth Program is beperkt. 
  • Klik hier HIER om te registreren voor het ganse traject (3 worskhops).

 

 

Paleis der Academiën
Hertogsstraat 1
1000 Brussel
België