Beste cleantech collega’s

Duurzame technologieën voor ontwikkelingsmarkten vragen vaak een ander soort innovatie.

Enerzijds zijn er bedrijven die de kunst verstaan om haasje over te springen: leapfrog technologies zijn van bij het ontwerp bedacht op typische parameters van zo’n markten. Ze doen groenten groeien in de woestijn, of hun sensoren voor het meten van de waterkwaliteit zijn bedacht op andere vuilvrachten per kubieke meter rivierwater dan die we in het westen gewend zijn.

Anderzijds vraagt het down-scalen van onze Westerse gesofistikeerde oplossingen vaak een innovatie op zich, eenvoudigweg om te passen en betaalbaar te zijn in markten waar vraag is naar low cost-high volume maar niettemin zeer robuuste producten. En dat kost inspanningen. Vergelijk het met de inspanningen die ESA zich getroost om technologieën voor de ruimtevaart ‘terug’ down-to-earth te brengen en inzetbaar te maken in een aardse context. In die zin spreken we best van een ander soort innovatie en is right-scaling een term die mijn inziens beter de lading dekt.

Het brengt ons bij het thema van deze nieuwsbrief: hoe kunnen wij, en onze FCA bedrijven, technologieën helpen voorzien die tegelijk duurzame ontwikkeling bevorderen en betaalbaar zijn voor zich ontwikkelende markten?

Op i-SUP2016 in oktober in Antwerpen, lanceerde VITO samen met partners uit de middens van de Verenigde Naties in Brussel de zogenaamde “GSTIC series of events”:  Global Science Technology and Innovation conferences. We laten Dirk Fransaer van VITO en Veerle Vandeweerd, voormalig Directeur Energie en Milieu van het United Nations Development Programme, hierover aan het woord in de ‘Inspiring case’.

Bij de rubriek ‘bedrijven in de kijker’ zetten we enkele ‘leap froggers’ en ‘right-scalers’ in de kijker en luisteren naar hun geheimen om ontwikkelingsmarkten met succes te bedienen. Maar voor ook u gaat speuren naar tips&tricks op vlak van vooral technologische facetten, geven we dit al mee. Het gaat amper over technologie. Vooral de juiste partner en de slimme vorm voor samenwerking in die verre markt met elkkaar vinden is de sleutel tot succes. Mensenwerk dus! En laat nu dat precies zijn wat de GSTIC-events beogen: mensen samenbrengen en elkaar laten ontmoeten om belangrijke uitdagingen samen aan te gaan.

Deze nieuwsbrief is de laatste van 2016. We wensen u alvast een aangename eindejaarsperiode!

Veel leesplezier !

Carine Van Hove
Managing Director FCA

Send by email

Share this newsletter

Facebook Twitter Vimeo Share to Stumble Upon More...